تعداد نصب ماشینهای هدایتشونده خودکار در بنادر دریایی در سراسر دنیا به بیش از یکصد و پنجاه هزار عدد خواهد رسید

تجهیزات مختلف و متعددی مانند جرثقیلهای دروازهای، دروازههای بندری خودکار، جرثقیلهای پشتهای و راهحلهای حملونقل افقی (مثل ماشینآلات هدایتشونده خودکار (یا AGVها) که کانتینرها و بارها را به و از کشتیها حمل میکنند)، از جمله بهترین و بیشترین راهحلهایی بودهاند که موجب افزایش بهرهوری در بنادر شدهاند.
براساس تحقیقات انجام شده در ABI، یک شرکت جهانی فعال در حوزه هوش فناوری، بهکارگیری ماشینهای هدایتشونده خودکار (یا AGVها) در بنادر دریایی موجب افزایش 26 درصدی نرخ رشد مرکب سالانه (از سال 2022 تا 76) خواهد شد و تعداد این ماشینها تا سال 2027 به بیش از 150000 عدد خواهد رسید.
شایان ذکر است که این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که حجم حملونقل بینالمللی و جهانی از 13000 میلیون تن تا سال 2027 عبور کند (با نرخ رشد مرکب سالانه حدودا 5 درصد از سال 2022 تا 2027).
آدیش لوتل، تحلیلگر ارشد در زمینه مدیریت زنجیره تامین و لجیستیک در شرکت ABI، گفت:«اتوماسیون و خودکارسازی موجب افزایش و بهبود قابلیت اطمینان، سازگاری، پیشبینیپذیری (از طریق تجزیه و تحلیل دادهها) و امنیت عملیات در بنادر میشود.»
او ادامه داد: «از دیدگاه محیط زیستی، اتوماسیون و خودکارسازی عملیات در بنادر میتواند باعث کاهش مصرف انرژی و در پی آن کاهش ردپای کربنی شود. نباید فراموش کرد که بنادر مجهز به سیستمهای خودکار بسیار ایمنتر از بنادر معمول هستند. باتوجه به اینکه راهحلهای جمعآوری داده و خودکارسازی بیش از پیش قابل پیشبینیتر میشوند، تعداد اشتباهات و اختلالات از طرف انسانها کاهش مییابد.»
باتوجه به هدفگذاریهای انجامشده از سوی مقامات بنادر دریایی و همچنین بهجهت تکمیل بهکارگیری سراسری تجهیزات خودکار و سیستم اتوماسیون در بنادر، تعبیه زیرساختهای محافظتکننده آینده و شبکههای خصوصی نسل 5 (5G) یا LTE تماما در محوط بنادر در نظر گرفته شده است و سرمایهگذاریهای مناسبی صورت گرفته است.
اخیراً، بنادر دریایی به کانون اصلی توجه بخش مخابرات تبدیل شدهاند، چرا که دسترسی کامل به شبکههای خصوصی اینترنت (داده) برای اجرای عملیات ساده راهحلهای خودکار، ضبط دادهها از طریق حسگرهای اینترنت اشیا و همچنین برای برقراری ارتباطات بین دستگاهها یا پرسنل کاملا ضروری است.
ارائهدهندگان سرویسهای مخابراتی در سراسر دنیا مانند شرکتهای Vodafone و Huawei با مقامات بنادر برای استقرار شبکههای خصوصی در بنادر دریایی مختلف همکاری میکنند. بهطور مشابه، فروشندگانی مانند AEye، VDL Automated Vehicles و Konecranes راهحلهایی مانند ماشینهای هدایتشونده خودکار یا AGV، جرثقیلهای خودکار و حسگرها را برای ادغام با زیرساخت شبکه خصوصی همگی بهکار گرفتهاند.
لوتل در ادامه گفت: «اتوماسیون و خودکارسازی در بنادر نیاز به حجم عظیمی از دادههای بهموقع دارد چرا که کنترل و نظارت بر همه داراییهای (سیستمهای) متحرک مورد نیاز است.»
در ادامه افزود: «برای فعال کردن راه حلهای خودکار در جهت عملکرد کامل و کار با یکدیگر (تعامل)، بنادر (یا پورتها) باید سطحی از قابلیت اطمینان دادهها را به شیوهای مقرونبهصرفه ارائه دهند. در همین راستا، اتصال بیسیم (Wi-Fi) بهترین گزینه است.»
لینک مطلب: