اولین‌های صنعت ریخته‌گری دقیق در کشور و در منطقه

تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ تعداد بازدید : ۱۵۹
تعداد رای : ۲
گفت‌وگو با مهندس مهدی مقدم، مدیرعامل شرکت سرامیک نسوز پارمیدا

شرکت «سرامیک نسوز پارمیدا» از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در زمینۀ تأمین تولید و نیز تجهیز و ساخت ماشین‌آلات صنعت ریخته‌گری دقیق و مواد اولیۀ نسوز آغاز کرد. برخی از دستگاه‌های تولید این شرکت فقط نمونۀ خارجی دارند و سرامیک نسوز پارمیدا برای اولین‌بار آن‌ها را در ایران ساخته است.

 

کیفیت بالا، با وجود محدودیت‌های بازار

مهندس مهدی مقدم، مدیرعامل شرکت سرامیک نسوز پارمیدا، دربارۀ محصولات این شرکت گفت:‌ «محصولات ما شامل دو دسته می‌شود. یکی ماشین‌آلات صنعت ریخته‌گری و دیگری تولید مواد اولیۀ نسوز. از ماشین‌آلات‌مان می‌توانم به دستگاه تزریق موم، دستگاه ذوب موم، اتاق لایه‌دهی سرامیک، شامل خط رباتیک لایه‌دهی سرامیک، میکسرها و تجهیزات مرتبط با سرامیک و هم‌چنین کوره‌های پیش‌گرم پخت قالب سرامیکی و کوره‌های موم‌زدا اشاره کنم.

تولیدات ما در زمینۀ مواد اولیۀ نسوز هم شامل زیرکن مولایت، فیوزد سیلیکا، کبالت آلومینا و فرآورده‌های نسوز مرتبط با کوره‌های صنعت فولاد و ریخته‌گری و سرامیک شامل جرم‌های نسوز و قطعات نسوز می‌شود.»

وی دربارۀ مشتریان سرامیک نسوز پارمیدا گفت: «مشتری‌های ما در زمینۀ ریخته‌گری دقیق، ریخته‌گری فولاد طبرستان،‌ ریخته‌گری دقیق پارس، صنایع حدید،‌ صنایع شهیدفکوری، بخش ریخته‌گری نیروی هوایی سابق، گروه مپنا و در بخش کاشی و سرامیک، شرکت‌هایی مانند کاشی مرجان، کاشی نائین،‌ صنایع رنگ و لعاب امیران و شرکت آریا صنعت هستند.»

مهندس مقدم با بیان این‌که سرامیک نسوز پارمیدا تاکنون به‌شکل مستقیم صادرات نداشته‌ است توضیح داد: «این‌طور نبوده که خودمان مستقیم وارد صادرات شویم اما برخی از دوستان به این نیت از ما محصول خریده‌اند که آن را صادر کنند. این صادرات هم به کشورهای منطقه بوده است.»

 

وی دربارۀ کشورهای خارجی که محصولات مشابه را تولید می‌کنند بیان کرد: «ما دستگاهی به‌نام بلک بِردی وکسین را در حوزۀ ریخته‌گری دقیق ساختیم که فقط آمریکا مشابه آن را ساخته است. این دستگاه تکنولوژی خیلی خاصی دارد و تمام مشتری‌هایی که این ماشین را به آن‌ها تحویل داده‌ایم از عملکرد آن بسیار راضی هستند. در منطقۀ ما، هیچ کشور دیگری این دستگاه را نساخته است.

چین نیز در صنعت ریخته‌گری دقیق فعالیت می‌کند اما ما چین را رقیب خودمان درنظر نمی‌گیریم. چون سطح کیفیت محصولات آن‌ها پایین است، خدمات ضعیفی دارند و برای مصرف‌کننده مشکلاتی ایجاد می‌کنند. ما خودمان را با اروپایی‌ها مقایسه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تجهیزاتی که روی ماشین‌آلات نصب می‌کنیم باکیفیت باشند. هرچند محدودیت‌های بازار تا حدودی دست ما را می‌بندد اما ما هم‌چنان ماشین‌آلات‌مان را با دقتِ مونتاژ بالا و مکانیکال به مشتری ارائه می‌دهیم.»

 

مهم‌ترین مشکل، تأمین نیروی انسانی متخصص

مهندس مقدم، دربارۀ مزایای محصولات این شرکت گفت: «هدف نهایی ما به‌معنای واقعی رضایت مشتری است اما عملکردهای ما به‌واسطۀ وضعیت بازار قطعات و تجهیزات محدود شده است. با این حال، ما همیشه به‌دنبال ارتقاء و توسعۀ محصول هستیم و این یکی از مزیت‌هایمان است. مزیت دیگر، کیفیت محصولات است. برای مثال، دستگاه بلک بردی وکسین را اروپایی‌ها هم تولید می‌کنند اما برای آن از سیستم اتوکلاب استفاده می‌کنند که معایبی دارد. اما ما این مشکل را در دستگاه‌های خودمان برطرف کرده‌ایم و همین باعث شده است دستگاه ما از نمونۀ مشابه اروپایی بهتر باشد.»

او در پایان صحبت‌هایش به مشکلاتی که این شرکت بر سر راه تولید دارد پرداخت و بیان کرد: «مهم‌ترین مشکل ما تأمین نیروی انسانی متخصص است. ما بارها درخواست نیروی متخصص داده‌ایم اما با بالاترین دستمزدها و مزایا هم نتوانسته‌ایم این نیروی متخصص را جذب کنیم. این مسئله‌ای مهم است که طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است.

مشکل دیگر، نبود نمایندگی‌های برندهای معتبر خارجی تجهیزات در کشور است. برای مثال، ما در مقطعی، تجهیزات آلمانی گرفتیم و وقتی دستگاه‌مان به مشکل خورد نمایندگی‌ای وجود نداشت که به مشکل ما پاسخ بدهد.»

وی افزود: «ما تا به‌حال حمایت نشده‌ایم و دنبال این هم نیستیم که حمایت شویم. فقط انتظار داریم سنگ جلوی پایمان انداخته نشود و شرایط کار برایمان سخت‌تر نشود. موضوعی که در این زمینه به ما کمک می‌کند اعتمادسازی است. شما به هر کشوری که توسعۀ صنعتی را پشت سر گذاشته نگاه کنید می‌بینید که در مقطعی محصولات بی‌کیفیت هم داشته است. اما اعتماد باعث شده به بالاترین سطح کیفیت دست پیدا کند.

اگر شرایط طوری باشد که به سازندگان جوان داخلی مثل شرکت ما اعتماد شود صنایع داخلی کشور رشد می‌کند. به‌هرحال، ما هرچه پیش‌تر می‌رویم هم سطح کیفیت کارمان بهتر می‌شود و هم تسلط مجموعه به دانش فنی افزایش می‌یابد. اما وقتی در کنار این روند روبه‌رشد، اعتماد به صنایع داخلی هم وجود داشته باشد سازنده دلگرم می‌شود و می‌داند مشتری و فرصت ارائۀ محصول را دارد. البته این اعتمادسازی صددرصد باید در فضای رقابتی ایجاد شود، چون اگر بین تولیدکننده‌ها رقابتی وجود نداشته باشد در حق مشتری اجحاف می‌شود. از طرفی، فضای رقابتی به سازنده کمک می‌کند تا خودش را به بالاترین سطح کیفی برساند.»

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

Captcha