ساخت اولین بید هگزاگونال برای ماشین‌های سواری

تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ تعداد بازدید : ۱۴۴
تعداد رای : ۳
گفت‌وگو با مهندس امیرسعید صنعت‌کار، مدیرعامل گروه مهندسی نوین فناوران ندا

«گروه مهندسی نوین فناوران ندا» کار خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده و عمدۀ فعالیت آن در زمینۀ طراحی ماشین‌آلات صنعتی تایر به‌روش مهندسی معکوس است. نوین فناوران ندا برای ساخت دستگاه‌های مینی اسلیپر و تایرسازی گواهی دانش‌بنیان دریافت کرده است.

 

علاوه بر ماشین، خدمات مهندسی را صادر می‌کنیم

مهندس امیرسعید صنعت‌کار، مدیرعامل گروه مهندسی نوین فناوران ندا، دربارۀ تولیدات این شرکت گفت: «ما در سال‌های فعالیت‌مان ۵۰ تا ۶۰ درصد از ماشین‌آلات خط تولید تایر در کشور را به‌روش مهندسی معکوس بومی‌سازی کردیم و بخش قابل توجهی از نیازهای کشور در این زمینه را در دورۀ تحریم پاسخ دادیم. عمدۀ فعالیت ما در صنعت تایر است اما در زمینۀ احداث خطوط تایر جدید و افزایش ظرفیت طراحی کارخانه نیز به شرکت‌های تایرسازی مشاوره می‌دهیم. همچنین در زمینۀ صنایع غذایی و سیستم‌های انتقال مواد هم فعالیت‌هایی داشته‌ایم.

کاتر لایه، ماشین اسلیپر، ماشین مینی اسلیپر، ماشین رنگ‌زنی اتوماتیک، ماشین دید هگزاگونال، ماشین دید اَپِک و ماشین تایرسازی عمدۀ ماشین‌آلاتی بوده‌اند که ما تاکنون تولید کرده‌ایم. علاوه بر این، ماشین‌هایی مانند سیستم‌های جمع‌کننده و دستگاه نوارپیچ و شیرینگ تایر را هم به شکل موردی ساخته‌ایم.»

وی دربارۀ مشتریان نوین فناوران ندا بیان کرد: «بزرگ‌ترین مشتری ما شرکت بارز کرمان است که ۵۰ درصد تایر کشور را تأمین می‌کند. کویر تایر، یزد تایر، آرتا تایر و ایران تایر نیز از مشتری‌های مهم ما هستند. علاوه بر این، کارهایی جزئی برای دنا، کیان تایر و پارس تایر هم انجام داده‌ایم. کارخانه‌هایی که فعالیت بیش‌تری دارند و طرح‌های توسعه اجرا کرده‌اند، اغلب با ما کار کرده‌اند.»

مهندس صنعت‌کار با اشاره به شرایط دشوار برای صادرات دربارۀ این موضوع گفت: «تاکنون فقط یک مورد صادراتِ ماشین به تونس داشته‌ایم و اخیراً به‌خاطر شرایط انتقال و گارانتی نتوانسته‌ایم با خارج از کشور قرارداد ببندیم. البته متقاضی‌هایی خصوصاً از کشور هندوستان داشته‌ایم. اما خدمات مهندسی را به‌شکل صادرات ارائه کرده‌ایم. یعنی طراحی‌های ماشین‌آلات صنعتی تایر را برای شرکت‌های خارجی انجام می‌دهیم.»

وی دربارۀ رقیبانی که این شرکت دارد بیان کرد: «در حال حاضر رقیب اصلی ما چین است. هندی‌ها هم در زمینۀ ماشین‌آلات صنعت تایر فعالیت‌هایی دارند. البته قیمت‌ محصولاتشان پایین نیست و محصولات چینی ارزان‌تر از آن‌ها هستند.»

 

بخشی از این هزینۀ واردات، به شکل حمایت‌های مالی، در اختیار صنایع قرار بگیرد

مهندس صنعت‌کار، در ادامه‌ به مزیت‌های محصولات نوین فناوران ندا پرداخت و گفت: «مهم‌ترین مزیت محصولات ما دسترسی به خدمات پس از فروش است که به‌راحتی اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، کیفیت نیز مطرح است. شرکت‌هایی که اکنون از ما ماشین می‌خرند، پیش از این از شرکت‌های آلمانی و ژاپنی محصول می‌خریدند و انتظاراتشان در آن سطح است. ماشین‌آلات ما، در مقایسه با ماشین‌آلات چینی، به استانداردهای آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها نزدیک‌تر است.

مزیت دیگر، آموزش مشتری برای استفاده از ماشین است. علاوه بر این، شرکت‌های بسیاری در کنار ما در زمینۀ تأمین قطعات فعالیت می‌کنند. قیمت مناسب نیز مزیت دیگر ماست.»

وی دربارۀ محصولات جدید این شرکت بیان کرد: «تا پیش از این، دستگاه بید (طوقۀ تایر) هگزاگونال را برای ماشین باری ساخته بودیم اما اخیراً این محصول را برای ماشین سواری ساختیم. این اولین‌بار در ایران است که بید هگزاگونال برای ماشین‌های سواری ساخته می‌شود. ماشین لیبلینگ و شیرینگ نیز از محصولات جدید ما هستند.»

مدیرعامل نوین فناوران ندا، در پایان صحبت‌هایش به مشکلاتی که این شرکت بر سر راه تولید دارد اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات مهم که البته بر سر راه همۀ صنایع وجود دارد بحث نوسان قیمت‌هاست. ما همیشه مبلغی از هزینۀ ساخت ماشین را پیش‌پرداخت می‌گیریم و مابقی را بعداً دریافت می‌کنیم. اما نوسان قیمت و تورم، به دریافت نهایی ما آسیب می‌زند و آن را بی‌ارزش می‌کند.

مشکل دیگر بحث گمرک و تأمین قطعات است. وقتی یک شرکت ماشینی را از چین وارد می‌کند گمرک نمی‌دهد اما مایی که دستگاه تولید داخل ارائه می‌دهیم و فقط اِلمان‌ها را وارد می‌کنیم، بابت این واردات باید حق گمرک بدهیم. همین باعث می‌شود قیمت تمام‌شدۀ ما بالا برود و رقابت با ماشین‌های خارجی سخت شود.

مسئلۀ دیگر این است که ایرانی‌ها برای خرید ماشین چینی صددرصد پول را نقد می‌دهند، حتی بدون اینکه پشتیبانی و خدمات پس از فروش دریافت کنند. اما هنگامی که ماشین داخلی می‌خرند هزینۀ آن را یک‌جا پرداخت نمی‌کنند. این در حالی است که ما به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اهمیت می‌دهیم. برای مثال، طی دو سال اخیر و به‌خاطر شیوع کرونا، چینی‌ها نتوانستند به ایران بیایند و ماشین‌هایی را که مشتری‌های ایرانی از آن‌ها خریده بودند راه‌اندازی کنند. اما کارشناس‌های ما این کار را به جای چینی‌ها انجام دادند و ماشین‌آلات خریداران را راه‌اندازی کردند.»

وی افزود: «بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل اثرگذار در توسعۀ صنعت تایر، توسعۀ بخش ماشین‌سازی است. یعنی اگر ماشین‌آلات به‌راحتی به دست کارخانه‌ای برسد، افزایش ظرفیت اتفاق می‌افتد. در کشور ما واردات تایر زیاد است. اگر سیاست‌هایی وضع شود که بخشی از این هزینۀ واردات به‌شکل حمایت‌های مالی در اختیار صنایع قرار بگیرد می‌توانیم بخش‌های دیگر صنعت تایر را هم در کشور بومی‌سازی کنیم. این امکان در کشور ما وجود دارد که کارخانه‌هایمان را تا حدی توسعه بدهیم که از واردات بی‌نیاز شویم.»

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

Captcha