رئیس گروه صنایع خودرو و ماشین‌آلات صنعتی سازمان توسعه تجارت ایران: اهمیت ساخت ماشین‌آلات صنایع غذایی/ صادرات 50 میلیون دلاری در سال 98

تاریخ : ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ تعداد بازدید : ۶۲
تعداد رای : ۰
ظرفیت تولید در صنعت ماشین آلات صنایع غذایی در کشور با توجه به تنوع محصولات در این حوزه ۳۵ تا ۴۰ درصد بیش از ظرفیت تولید هم اکنون که حدود ۵ هزار تن است، می باشد.

به گزارش شاتا، رئیس گروه صنایع خودرو و ماشین‌آلات صنعتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت : صنعت ساخت ماشین‌آلات صنایع غذایی به عنوان یک صنعت زیربنایی و سازنده، با توجه به ارتباط با تغذیه و سلامت جامعه از اهمیت دو چندانی برخوردار است که این موضوع هم از لحاظ تولید داخل و هم از لحاظ صادرات به عنوان بزرگ‌ترین فرصت برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود تا با تجهیز خود به فناوری‌های نوین و قابل رقابت با محصولات رقبای خارجی، علاوه بر تامین نیاز داخل، زمینه توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور را نیز فراهم آورند.

غلامرضا یعقوبی افزود : در حال حاضر، ظرفیت تولید اسمی صنعت ماشین‌آلات صنایع غذایی در کشور، حدود ۵ هزار تن است که با توجه به تنوع محصولات در این صنعت، حدود ۳۶ تا ۴۰ درصد ظرفیت خالی در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد : این در حالی است که میزان صادرات این محصول در سال ۹۷، بالغ بر ۵۶ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه ۹۸ نیز حدود ۵۰ میلیون دلار و عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان، بولیوی، سوریه، ترکیه و ترکمنستان بوده و واردات آن نیز در سال ۹۷، حدود ۹۲۱ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه ۹۸ نیز حدود ۷۲۷ میلیون دلار و عمدتا از کشورهای امارات، آلمان، چین، ایتالیا و عمان بوده است.

وی اضافه کرد : مهم‌ترین نقطه قوت صادراتی این صنعت، ارزش هر تن کالای صادراتی آن است که حدود ۱۲ برابر متوسط ارزش هر تن کالای کل صادرات کشور است و در مقابل نقطه منفی این صنعت، ارزبری بالای آن جهت واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز است که بالاترین سهم را نسبت به سایر گروه‌های کالایی صادراتی کشور دارد.

رئیس گروه صنایع خودرو و ماشین‌آلات صنعتی سازمان گفت: از جمله کالاهای اول صادراتی این حوزه در سال ۹۷، می‌توان به ماشین‌آلات نانوایی و شیرینی‌پزی، ماشین‌های بسته‌بندی مواد غذایی، ماشین‌آلات پرکن و بسته‌بندی بطری‌های نوشیدنی، فیلتر‌های مخصوص تصفیه هوا و ماشین‌آلات برای تولید صنعتی غذاها و نوشابه‌ها اشاره کرد و در مقابل اهم کالاهای وارداتی نیز شامل ماشین‌آلات تهیه لبنیات، ماشین‌آلات پرکن و بسته‌بندی بطری‌های نوشیدنی، اجزاء و قطعات کوره‌ها و تنورهای صنعتی یا آزمایشگاهی بوده است.

وی اظهار داشت: با توجه به مباحث فوق، فعالان صنعت سازندگان ماشین‌آلات صنایع غذایی کشور بایستی با برنامه‌ریزی مدون و در همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران، با تمرکز بر توسعه تولید صادرات‌گرا و کیفی، ایجاد و توسعه شبکه‌های صادراتی، کنسرسیوم‌های صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات، بازاریابی و توسعه بازارهای موجود و ورود به بازارهای جدید، خصوصا ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی ایران، حداکثر استفاده لازم را از ظرفیت‌های موجود برای رونق تولید و صادرات این صنعت به عمل آورند.


منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نـــام
ایمیل
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) Captcha